powerlifting
amirarsalanclub powerlifting

 ویتامین ها

کمبود ویتامین ث علاوه بر مشکلات جسمی علائمی مثل افسردگی، خستگی بیش از حد، بروز ناگهانی رفتارهای عصبی و هیجانات زیاد را بروز می دهد.

ویتامین ث، در تشکیل کلاژن نقش دارد. کلاژن یک نوع پروتئین است که در تشکیل پوست تاندون ها و ترمیم بافت ها شرکت می کند.

این ماده مغذی یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن است.

ویتامین ث فواید بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: ویتامین ث اگر چه در پیشگیری از سرماخوردگی نقش ندارد اما طول دوره بیماری را کوتاه کرده و عوارض این بیماری را کاهش می دهد.

مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود و برای افرادی که دچار کم خونی هستند توصیه می شود در صورت مصرف کردن ویتامین ث بدن می تواند عفونت را از بین ببرد.

 کمبود ویتامین ث سبب خشکی و شکنندگی موها، التهاب و خونریزی لثه ها-خشک و فلس فلس شدن پوست، کاهش سرعت التیام زخم ها، خون مردگی آسان، خون ریزی بینی، درد و التهاب مفاصل کاهش قدرت غلبه بر عفونت و نیز افزایش وزن به دلیل کاهش سرعت سوخت و ساز بدن.

مواردی که سرشار از ویتامین ث می باشند:

آب پرتقال، گل کلم، توت فرنگی، فلفل سبز، برگ شلغم، طالبی، اسفناج، گوجه فرنگی، آناناس، نخود فرنگی، جگر گوساله، نارنگی، کیوی ، سیب زمینی ، فلفل دلمه ای، کدو حلوایی، کلم چینی و بروکلی.
   

 

هر سیگار 25 میلی گرم ویتامین C بدن را از بین می‌برد

 

 

خطر ابتلای افراد دارای کمبود ویتامین C به بیماری آسم به میزان 12 درصد افزایش می یابد و همچنین کمبود این ویتامین در نوزادان باعث کند ذهنی می‌شود.

 محققان هشدار دادند که مصرف هر نخ سیگار 25 میلی گرم ویتامین C بدن انسان را از بین می‌برد.

 ویتامین C یکی از ویتامین هایی است که نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند اما سیگار کشیدن باعث از بین رفتن این ویتامین در بدن می‌شود.

 بدن یک انسان بالغ در روز نیاز به حدود 60 میلی گرم ویتامین C دارد درحالی که بدن سیگاری ها به حدود 200 میلی گرم از این ویتامین نیاز دارد زیرا کشیدن هر نخ سیگار به طور میانگین 25 میلی گرم از ویتامین C در بدن را از بین می برد.

 سطح ویتامین C در سیگاری ها بسیار کمتر از غیر سیگاری ها است.

این امر یکی از علل پایین بودن سطح آنتی اکسیدانهای طبیعی در سیگاری ها است.

مغز کودک تازه متولد شده بیش از هر عضو دیگری در بدن به ویتامین C نیاز دارد و کمبود آن در نوزادان بر رشد و تحول مغز تاثیر منفی می‌گذارد؛ امری که به نوبه خود بر میانگین هوش و پیشرفت تحصیلی در مرحله بعدی اثر دارد.

ویتامین C در گروه ویتامین‌ها قرار دارد و به شکل قرص‌های 100 و 250 میلی ‌گرمی و قرص جوشان هزار میلی ‌گرمی، پودر 500 میلی‌ گرمی و آمپول 500 میلی ‌گرمی در داروخانه‌ ها موجود است اما قرص جوشان آن به ویژه در فصول سرد سال طرفدار بیشتری پیدا می‌کند.

ویتامین C، ویتامین محلول در آب است که از اجزای ضروری برای ساخت و نگهداری کلاژن و بافت محیطی بین سلولی است.

ویتامین C هم در بافت‌های گیاهی و هم در بعضی محصولات حیوانی موجود است. غنی ترین منابع ویتامین C میوه‌ها و سبزی‌ها هستند، آب مرکبات نیز دارای میزان زیادی ویتامین C است.

مصرف این ویتامین سبب تقویت دستگاه ایمنی و افزایش سرعت بهبود زخم شده و از تشکیل نیتروزآمین‌ها و نیتروز اوره‌های سرطان‌ زا جلوگیری می‌‌کند.  

 

 

ویتامینهای لازم علیه جوش،لک پوستی

 

برای اینکه تاثیر ویتامین‌ها بیشتر شود آیا باید آنها را بخورید و یا اینکه مستقیم به پوست وموهای‌تان بمالید؟کدام یک تاثیر بهتری دارند؟

 

 ویتامین A:

این ویتامین برای پوست و مو ضروری است. ویتامین A در جگر، قلوه، زرده تخم‌مرغ، شیر و انواع سبزی­‌های دارای برگ سبز مثل اسفناج و سبزی‌های زرد و نارنجی مثل هویج (در یک هویج بزرگ به مقدار 5 هزار واحد یافت می‌شود) و برگ‌های سبزتر مثل کاهو یافت می­‌شود....

  ویتامین B:

 این ویتامین ضدچربی مو و ضدآکنه است. منبع مهم آن در خمیر ترش (مایه خمیر است.)

مشکلات پوستی از قبیل آکنه (مخصوصاً آکنه روزاسه)، ورم پوست، اگزما، و زخم‌ها با مصرف ویتامین B2 بهبود می‌یابد.

ویتامین B2 را در مخمر آب‌جو، شیر خشک، گردو، عسل، اسفناج، سفیده تخم‌مرغ، خربزه و بلوط می‌توان پیدا کرد. نیاز روزانه 3 میلی‌گرم است.

 

ویتامین B5 ضدخشکی بیش از اندازه و پوسته‌پوسته شدن پوست است و بهبود زخم را مخصوصاً بعد از جراحی، تسریع می‌کند. بهترین منابع ویتامین B5 عبارت‌اند از مخمر آب‌جو، نان، غلات و حبوبات، قارچ، لوبیای خشک و نخود، آواکادو، ماهی، مرغ، آجیل (فندق، گردو)، بادام‌زمینی، گل کلم، شیر و پنیر، سیب‌زمینی، پرتقال، موز و تخم‌مرغ.

 ویتامین B6 برای از بین بردن خشکی مو و برای مغز مفید است. همچنین کمبود آن باعث التهاب (قرمزی، ورم، درد)، دهان، ترک و خشک شدن لب‌ها می‌شود و آن را در جوانه گندم به راحتی می‌توان یافت. مرغ، ماهی و تخم‌مرغ غنی‌ترین منابع غذایی ویتامین B6 هستند.

 ویتامین C:

 این ویتامین در میوه‌ها و سبزیجات تازه وجود دارد و سبب تولید کلاژن می‌شود و سبب رفع لکه‌های پوست و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود و از طرف دیگر تولید ویتامین E را افزایش می‌دهد.

 اثر ضدالتهابی این ویتامین تأثیر مفیدی در درمان بیماری‌هایی چون اگزما و پسوریازیس دارد. می‌توان آن را در بسیاری از میوه‌جات و سبزیجات پیدا کرد: پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریپ‌‌فروت، گرمک، توت‌فرنگی، انبه و گل‌کلم

 

آشنايي با 12 منبع مفيد دريافت ويتامين D

 

 

اشعه فرابنفش خورشيدي كه امروزه به عنوان مهم‌ترين عامل بروز سرطان پوست شناخته شده است، درعين حال منبع اصلي دريافت ويتامين D براي بدن به شمار مي‌آيد.

 بدن ما برای دریافت مقادیر کافی ویتامین D باید به اندازه نیازش در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. به همین دلیل هر گونه افراط و تفریط در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی می تواند موجب بروز سرطان پوست و یا مواجهه با بحران کمبود ویتامین D شود.

به گزارش سایت اینترنتی «کول هلت»، افرادی که بیش از حد از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت می کنند، بی تردید در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار می گیرند. دریافت این ویتامین برای بهبود سلامت عمومی بدن و تقویت عضلات، استخوان ها، مو و دندان ها ضروری و از طریق مصرف مکمل ها و برخی از مواد غذایی امکان پذیر است.

کارشناسان انستیتو پزشکی دانشگاه بوستون در این مقاله 12 منبع مفید برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن را معرفی کرده اند که عبارتند از:

1. نور خورشید: اگر پوست بدن در تماس با نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین D تولید می کند.

2. شیرغنی شده با ویتامین D که می توان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.

3. ماهی تن نیز یکی از منابع مفید ویتامین D است و سطح ویتامین D موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.

4. مکمل ها نیز می توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند.

5. زرده تخم مرغ نیز غنی از ویتامین D است و به همین دلیل توصیه می شود زرده و سفیده تخم مرغ را حتما با هم مصرف کنید.

6. جگر گاو نیز منبع سرشار از ویتامین D به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین A، آهن و پروتئین است.

7. روغن کبد ماهی که با طعم دهنده هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول های مکمل ارائه می شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می آید.

8. آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.

9. غلات غنی شده با ویتامین D نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.

10. برخی قارچ ها نیز درست مانند انسان مقادیر زیادی ویتامین D در تماس با نور خورشید تولید می کنند. قارچ هایی که در تاریکی پرورش می یابند، عاری از این ویتامین هستند اما برخی از گونه های قارچ ها که در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی رشد می کنند، سرشار از ویتامین D هستند.

11. ماهی های چرب مانند ماهی آزاد از منابع اصلی و غنی ویتامین D به حساب می آیند.

12. چراغ ها و لامپ های فرابنفش نیز برای افرادی که در معرض خطر فقر شدید ویتامین D هستند، تجویز می شوند.

 

 

ويتامين B6 پيريدوكسين

ويتامين B6 پيريدوكسين

ويتامين B6 را مي‎توان در سبوس، گندم، برنج، جو، جوانه گندم، جگر، مخمر آبجو، قلوه، سويا، طالبي، كلم، بادام زميني، گردو، زرده تخم‎مرغ، گوشت، سيب‎زميني، شير، گاو، لوبيا، موز، خربزه، انگور، انجير، كلم، تره فرنگي و فلفل سبز پيدا نمود.

1.   ويتامين B6 حلال در آب است و مازاد آن از بدن دفع مي‎گردد و به خاطر همين هنگام كمبود در بدن بايد جايگزين شود.

2.  ويتامين B6 از سه ماده پيريدوكسين (Pyridoxine) ، پيريدوكسال (Pyridoxal) ، پيريدوكسامين (Pyridoxamine) ساخته شده است كه همگي به هم مرتبط بوده و با هم عمل مي‎كنند.

3.   ويتامين B6 باعث جذب پروتئين و چربي در بدن مي‎شود.

4.   ويتامين B6 ضدتهوع است.

5.  كمبود ويتامين B6 باعث تورم بدن، ريختن موها و خونريزي مي‎شود و پوست بدن شوره مي‎زند. اگر اين كمبود ادامه پيدا كند باعث كم‎خوني و از بين رفتن بافت‎هاي بدن مي‎گردد.

6.   كمبود  ويتامين B6 باعث ضعف اعصاب و فعاليت عصباني، دشواري در راه رفتن و درد شكم را به وجود مي‎آورد.

7.  خانم‎هايي كه دچار حالت استفراغ حاملگي مي‎شوند بهتر است روزانه كمي بادام زميني ميل كنند چون مقدار ويتامين B6 در آن زياد است.

8.   براي لطافت پوست بدن نياز به ويتامين B6 دارد.

9.   ويتامين B6 از تنش عضلات جلوگيري مي‎كند.

10.   ويتامين B6 درمانگر زخم‎هاي عضلاني شديد و دردهاي عضله مي‎باشد.

11.   كساني كه ميگرن دارند ويتامين B6 استفاده كنند.

12.    ويتامين B6 از سقط جنين جلوگيري مي‎كند.

13.      كمبود ويتامين B6 باعث چاك زبان مي‎گردد.

14.     ويتامين B6 حفظ تعادل سديم و پتاسيم در بدن است.

15.     كمبود ويتامين B6 باعث كندذهني و فراموشي مي‎گردد.

16.     ويتامين B6 حفظ كننده سطح طبيعي منيزيم در خون است.

17.    اگر مي‎خواهيد نتيجه خوبي از ويتامين B6 بگيريد آن را همراه ويتامين C و منيزيوم استفاده كنيد.

18.      ويتامين B6 براي جذب كامل ويتامين B12 ضروري است.

19.       ويتامين B6 در جذب اسيد نيوكلئيك (يك ماده ضدپيري) كمك مي‎كند.

20.       ويتامين B6 مدر مي‎باشد.

21.    منجمد كردن ميوه‎‎ها و سبزي‎ها باعث از بين رفتن ويتامين B6 مي‎شود.

22.     غذاهايي كه به مدت طولاني ذخيره مي‎شود و كنسرو كردن آن‎ها همچنين الكل و استروژن دشمن ويتامين B6 مي‎باشد.

23.     گوشت بريان ويتامين B6 آن كم است.

24.     خانم‎هايي كه قرض ضدبارداري استفاده مي‎كنند نياز بيشتري به B6 دارند.

25.     ويتامين B6 را مي‎توان در سبوس، گندم، برنج، جو، جوانه گندم، جگر، مخمر آبجو، قلوه، سويا، طالبي، كلم، بادام زميني، گردو، زرده تخم‎مرغ، گوشت، سيب‎زميني، شير، گاو، لوبيا، موز، خربزه، انگور، انجير، كلم، تره فرنگي و فلفل سبز پيدا نمود.

 

 

ويتامين D

ويتامين D

تامين D در روغن جگر ماهي، جوانه گندم، ميگو، شير، جگر گوساله، كاكائو، ماهي آزاد كه مقدار زيادي ويتامين D دارد، زرده تخم‎مرغ، خامه تازه، روغن زيتون، روغن نارگيل، خرما، مغز قلم گاو، گوسفند، گوساله و ماهي ساردين يافت مي‎شود.

1.    ويتامين D حلال در چربي مي‎باشد.

2.  در اثر تابش نور آفتاب به پوست اشعه ماوراء بنفش بر چربي‎هاي پوست اثر كرده و توليد ويتامين D مي‎كند كه از طريق پوست جذب بدن مي‎شود و خوراكي آن همراه چربي‎ها از طريق ديواره روده جذب مي‎شود.

3.    كمبود آن باعث وقفه در تثبيت نمك‎هاي كلسيم در بافت‎ها مي‎گردد و باعث راشيتيسم مي‎شود.

4.    ويتامين D باعث مي‎شود كه كلسيم از ديواره روده وارد خون شود.

5.    ويتامين D باعث كاربرد صحيح كلسيم، فسفر در بدن مي‎گردد.

6.    باعث محكم شدن استخوان و شكستگي‎هاي استخوان و از كرم خوردگي دندان جلوگيري مي‎كند.

7.    ويتامين D چون در بدن مي‎ماند و ذخيره مي‎گردد بايد با احتياط مصرف گردد اگر فقط با تجويز پزشك باشد بهتر است.

8.    ازدياد ويتامين D در بدن باعث استفراغ و دردهاي شكمي مي‎گردد.

9.    ويتامين D در بيشتر گياهان وجود ندارد.

10. ويتامين D مقاومت بدن را در مقابل بيماري‎هاي عفوني زياد مي‎كند البته به همراه ويتامين C.

11. كمبود ويتامين D باعث تشنج‎هاي شديد مي‎گردد.

12. كمبود ويتامين D سل پوستي و نارسايي كار غده تيروئيد را بوجود مي‎آورد.

13. ويتامين D نقش اساسي در سلامت‎ ناخن‎هاي شما دارد.

14. همان‎طور كه بدون ويتامين A چشمان سالمي نخواهيد داشت بدون ويتامين D استخوان سالمي نخواهيد داشت.

15. ويتامين D در معالجه ورم ملتحمه چشم كمك مي‎كند.

16. درجذب ويتامين‎ها كمك مي‎كند.

17. در جذب ويتامين A كمك مي كند.

18. آلودگي  هوا باعث از بين رفتن ويتامين D مي‎شود.

19. ويتامين D از ورم دست و پا جلوگيري مي‎كند.

20. كمبود ويتامين D باعث پيچيدگي عضلات مي‎گردد.

21. ويتامين D براي رفع چين و چروك پوست مفيد است در كرم با ويتامين A مصرف شود طبق نظر پزشك.

22. از سفيدشدن مو جلوگيري مي‎كند.

23. خشكي پوست و جوش‎هاي صورت را برطرف مي‎كند.

24. خانم‎هاي حامله نياز بيشتري به ويتامين D دارند البته طبق نظر پزشك.

25. موجب تقويت قواي مغزي و فكري مي‎گردد.

26. ويتامين D در روغن جگر ماهي، جوانه گندم، ميگو، شير، جگر گوساله، كاكائو، ماهي آزاد كه مقدار زيادي ويتامين D دارد، زرده تخم‎مرغ، خامه تازه، روغن زيتون، روغن نارگيل، خرما، مغز قلم گاو، گوسفند، گوساله و ماهي ساردين يافت مي‎شود.

 

 

ويتامين Tocophorols) E)

ويتامين Tocophorols) E)

مواد داراي ويتامين E : سويا، پسته، بادام زميني، كاهو، گوجه‎فرنگي، هويج، زرده تخم‎مرغ، فندق، گردو، جوانه گندم، كره، اسفناج، ذرت، پنبه دانه، آفتابگردان، روغن زيتون، نارگيل، مويز، انگور، توت، گريپ فروت، زردآلو، آلو، گلابي، هلو، كيوي، كرفس، تره‎فرنگي، سيب‎زميني، شاهي، بلوط، جو سياه، لوبياسبز، كلم و قارچ

1.    ويتامين E حلال در چربي است و در بافت‎هاي چربي، قلب، عضلات، بيضه‎ها، خون، غدد فوق كليوي و هيپوفيز ذخيره مي‎شود.

2.    ويتامين E عنصر روي و سلينيوم را تأمين مي‎كند.

3.  اگر ويتامين E خانم‎ها به حد نياز در بدنشان باشد مطمئن باشيد كه يائسگي بي‎درد خواهند داشت و بعد از آن پوست خوبي خواهند داشت.

4.    كمبود ويتامين E باعث لاغري مي‎شود، دال بر اين نمي‎شود كه افراد چاق زياد مصرف كنند فقط بايد با نظر پزشك باشد.

5.    كمبود ويتامين E اختلالات قلبي به وجود مي‎آورد.

6.    يكي از علل‎هاي عوارض سخت دردهاي زنانه كمبود ويتامين E مي‎باشد.

7.  كساني كه مي‎خواهند قدرت جنسي آن‎ها زياد شود ويتامين E و A را به غذلاي خود بيافزايند البته در مواد طبيعي كه داراي اين ويتامين‎ها باشند اشكال دارويي آن بهتر است زير نظر پزشك باشد.

8.    كمبود ويتامين E گاهي باعث سقط جنين مي‎گردد.

9.    كمبود ويتامين Eباعث ريزش مو مي‎شود.

10. براي از بين بردن لكه‎هاي رنگ دانه‎هاي پوست كمي ويتامين E با روغن كرچك مخلوط كرده روي رنگ دانه بماليد تا جذب شود.

11. كمبود ويتامين E در بدن باعث خراب شدن سريع سلول‎هاي خوني مي‎گردد.

12. يكي از نقش‎هاي ويتامين E فراهم كردن اكسيژن و حفظ آن و تنظيم گردش خون در بدن مي‎باشد.

13. خانم‎هايي كه التهاب و خارش مهبلي دارند مي‎توانند از ويتامين E استفاده كنند.

14. ويتامين E خاصيت ضداكسيداسيوني دارد و سلول‎هاي بدن و غشاي سلولي را از اكسيده‎شدن محافظت مي‎نمايد در نتيجه بدن دچار پيري زودرس نمي‎گردد.

15. كرم ويتامين E در سلام نگهداري پوست نقش اساسي دارد و باعث مي‎شود كه گردش خون افزايش يابد و شادابي و لطافت پوست افزايش يابد.

16. روش ساخت كرم ويتامين A و E : روغن بادام شيرين 150 گرم ، جوانه گندم يك قاشق غذاخوري ، آب مقطر 70 سي‎سي ، ويتامين A 100000 واحد ، ويتامين E 800 واحد ، موم عسل 70 گرم (مي‎توانيد از داروخانه آمپول ويتامين A و E را تهيه نماييد). ابتدا يك قاشق جوانه تازه گندم را له نموده سپس روغن بادام شيرين را به آن اضافه كنيد، سپس از يك صافي گذرانده روغن صاف شده باشد موم را در يك ظرف چيني يا پيركس گذاشته سپس ظرف را روي يك كتري يا وسيله‎اي كه باعث شود بخار آب جوش آن موم را باز كند. سپس با حرارت ملايم، بوراكس را داخل آب مقطر حل كنيد آن‎گاه در صورت بازشدن موم روغن صاف شده را به آن بيافزاييد و آهسته هم بزنيد وقتي كه كاملاً همه باز بودند محلول بوراكس را به آن بيافزاييم از روي آب جوش برداشته آهسته هم بزنيد تا كرم ما كمي سفت شود و وقتي كه سفت شد آمپول‎هاي ويتامين E و A را به آن اضافه نماييم اگر چنانچه كرم ماآب پس دارد حدود 20 گرم اوسرين يا لانونين به آن اضافه كنيد اين مقدار كرم براي 10 نفر كافيست.

طرز استفاده: شب‎ها دو ساعت قبل از خواب تمام صورت را چرب كنيد، سپس بعد از 2 ساعت يا يك ساعت قبل از رفتن به رختخواب با پنبه چربي اضافه را پاك كنيد، اين كرم از چين وچروك پوست بخصوص ناحيه چانه و گردن جلوگيري مي‎كند و به راحتي مي‎توان قبل از حمام زير چانه و گردن تا روي شانه را چرب كرد.

17. يكي از عوارض ديگر كمبود ويتامين E خونريزي مي‎باشد كه ممكن است در مغز يا به وسيله لكه‎هاي وسيعي در زير پوست و شكم پيدا گردد.

18. درهنگام منجمد كردن مواد غذايي يا سرخ نمودن آن‎ها بيش از 98% آن از بين مي‎رود.

19. كمبود ويتامين E باعث كم‎سويي چشم، يرقان در كودكان، زشت شدن عضلات صورت و چين و چروك مي‎شود.

20. يكي ديگر از عوارض كمبود ويتامين E سكته مغزي و گرفتگي عروق قلبي مي‎باشد.

21. كمبود ويتامين E باعث از دست دادن قدرت توليد مثل مي‎گردد.

22. كساني كه مي‎خواهند حافظه قوي داشته باشند سعي كنند نياز روزانه‎ بدنشان را از طريق مواد غذايي تأمين كنند.

23. ويتامين E همراه با ويتامين A باعث مي‎شود ريه‎هاي ما در برابر آلودگي هوا مصون بمانند.

24. ويتامين E از لخته شدن خون جلوگيري و لخته‎هاي خوني را حل مي‎كند.

25. خوردن ويتامين E فشارخون را پايين مي‎آورد.

26. ويتامين E برطرف كننده گرفتگي عضلات و انقباض ماهيچه‎ها مي‎باشد.

27. ويتامين E خطر كم شدن جريان خون به طور موضعي و موقتي به قلب را (Ischemic Heart Disease) را كاهش مي‎دهد.

28. حرارت، منجمد كردن و اكسيژن باعث از بين رفتن ويتامين E مي‎شود.

29. خوب است بدانيد كه ويتامين E در هنگامي كه اكسيژن مي‎خواهد ويتامين A را از بين ببرد فداكاري كرده و خود را جلو مي‎اندازد و با اكسيژن درگير مي‎شود و با كشتن خود باعث مي‎شود ويتامين A جان سالم بدر ببرد.

30. ويتامين E باعث پايين آمدن كلسترول مي‎گردد.

31. كساني كه تصلب شرائين دارند از ويتامين E استفاده كنند.

32. مواد داراي ويتامين E : سويا، پسته، بادام زميني، كاهو، گوجه‎فرنگي، هويج، زرده تخم‎مرغ، فندق، گردو، جوانه گندم، كره، اسفناج، ذرت، پنبه دانه، آفتابگردان، روغن زيتون، نارگيل، مويز، انگور، توت، گريپ فروت، زردآلو، آلو، گلابي، هلو، كيوي، كرفس، تره‎فرنگي، سيب‎زميني، شاهي، بلوط، جو سياه، لوبياسبز، كلم و قارچ.

 

ويتامين PP

ويتامين PP

مواد غذايي حاوي ويتامين PP : نخودفرنگي، گندم سياه، پرتقال، تخم‎مرغ، اسفناج، مخمر آبجو، گندم، جو، غلات، حبوبات، سبزي‎ها، ميوه‎ها، گوشت، شير، نخود، جگر گاو، سيب‎زميني، ذرت، هلو و خرما.

1.    كمبود ويتامين PP باعث بيماري پلاگر (خشكي پوست) مي‎شود.

2.    ويتامين PP توسط ميكروب‎هاي موجود در روده ساخته مي‎شود.

3.    ويتامين PP تحمل بدن را در مقابل سينورها و سولفاميدها زياد مي‎كند.

4.    كمبود ويتامين PP باعث اسهال و استفراغ مي‎شود.

5.    كمبود ويتامين PP امكان بوجود آمدن بيماري كبدي را افزايش مي‎دهد.

6.    مصرف ويتامين PP از كك و مك جلوگيري مي‎كند.

7.    ويتامين PP باعث زيباشدن پوست مي‎شود.

8.    كمبود ويتامين PP باعث بيماري برص و توليد اختلالات عصبي و دست و پا را مستعد سرمازد‎گي مي‎كند.

9.    ويتامين PP براي درمان و پيشگيري بيماري ناشي از اشعه X و راديوم مورد استفاده قرار مي‎گيرد.

10.ويتامين PP براي درمان ورم لثه‎ها، ناراحتي‎هاي جلدي، سرمازدگي پوست، آفت، التهاب مخاط دهان، ورم معده به كار مي‎رود.

11.كساني كه اختلالات روحي و ماليخوليايي دارند از ويتامين PP استفاده كنند.

12.در اين مواد غذايي ويتامين PP وجود دارد: نخودفرنگي، گندم سياه، پرتقال، تخم‎مرغ، اسفناج، مخمر آبجو، گندم، جو، غلات، حبوبات، سبزي‎ها، ميوه‎ها، گوشت، شير، نخود، جگر گاو، سيب‎زميني، ذرت، هلو و خرما. 

 

آرشیو نظر

ويتامين H (بيوتين)

ويتامين H (بيوتين)

موادغذايي داراي ويتامين H : مخمر آبجو، جگر، زرده تخم‎مرغ، برنج پوست نشده، شير، قلوه، نخود، قارچ، اسفناج، پياز، كلم، گوجه فرنگي، هلو

1.    از خانواده ويتامين‎هاي گروه B و حلال در آب است.

2.    تخم‎مرغ خام مانع جذب اين ويتامين در بدن مي‎شود.

3.    از ريزش مو و سفيدشدن جلوگيري مي‎كند.

4.    براي درمان اگزما و بيماري‎هاي پوستي مفيد است.

5.    كمبود بيوتين در مردان باعث كم‎خوابي آن‎ها مي‎گردد.

6.    كمبود اين ويتامين باعث لكنت زبان مي‎شود.

7.    شوره بدن به خاطر كمبود بيوتين مي‎باشد.

8.    بيوتين در درمان عفونت‎هاي پوستي مؤثر مي‎باشد.

9.    كمبود ويتامين H باعث پيدا شدن لكه‎هاي قرمز بر سطح پوست مي‎شود.

10. موادغذايي كه در آن‎ها ويتامين H يا بيوتين موجود مي‎باشد: مخمر آبجو، جگر، زرده تخم‎مرغ، برنج پوست نشده، شير، قلوه، نخود، قارچ، اسفناج، پياز، كلم، گوجه فرنگي، هلو. 

 

آرشیو نظر

ويتامين F

ويتامين F

مواد غذايي حاوي ويتامين F : جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، سويا، بادام، آواكادو، بادام زميني، پسته، فندق، ماهي، روغن زيتون، ذرت و پنبه دانه

1.    ويتامين F حلال در چربي است كه از اسيدهاي چربي اشباع نشده و از طريق موادغذايي به دست مي‎آيد.

2.    ويتامين F از جمع شدن رسوبات كلسترول در سرخرگ جلوگيري مي‎كند.

3.    براي سلامتي پوست و مو لازم است.

4.    بدن را در برابر اثرات اشعه X تاحدودي محافظت مي‎كند.

5.    كلسيم را به سلول‎هاي بدن مي‎رساند.

6.    جهت كم شدن وزن بدن با سوزاندن چربي‎هاي اشباع شده كمك مي‎كند.

7.    كمبود اين ويتامين باعث اگزما و جوش صورت مي‎شود.

8.    كمبود ويتامين F باعث ريختن مو مي‎گردد.

9.    خشكي و پوسته پوسته شدن پوست يكي از دلايل آن كمبود ويتامين ‎F است.

10. در اين مواد غذايي ويتامين F موجود است: جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، سويا، بادام، آواكادو، بادام زميني، پسته، فندق، ماهي، روغن زيتون، ذرت و پنبه دانه.

 

 

 

 

12 منبع مفید دریافت ویتامین D

اشعه فرابنفش خورشیدی كه امروزه به عنوان مهم‌ترین عامل بروز سرطان پوست شناخته شده است، درعین حال منبع اصلی دریافت ویتامین D برای بدن به شمار می‌آید.بدن ما برای دریافت مقادیر كافی ویتامین D باید به اندازه نیازش در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. به همین دلیل هر گونه افراط و تفریط در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی می‌تواند موجب بروز سرطان پوست و یا مواجهه با بحران كمبود ویتامین D شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا؛ افرادی كه بیش از حد از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت می‌كنند، بی‌تردید در معرض خطر كمبود ویتامین D قرار می‌گیرند. دریافت این ویتامین برای بهبود سلامت عمومی بدن و تقویت عضلات، استخوان‌ها، مو و دندان‌ها ضروری و از طریق مصرف مكمل‌ها و برخی از مواد غذایی امكان‌پذیر است.

كارشناسان انستیتو پزشكی دانشگاه بوستون در این مقاله 12 منبع مفید برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن را معرفی كرده‌اند كه عبارتند از:

1. نور خورشید: اگر پوست بدن در تماس با نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین D تولید می‌كند.

2. شیرغنی شده با ویتامین D كه می‌توان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید كرد.

3. ماهی تن نیز یكی از منابع مفید ویتامین D است و سطح ویتامین D‌ موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.

4. مكمل‌ها نیز می‌توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند.

5. زرده تخم مرغ نیز غنی از ویتامین D است و به همین دلیل توصیه می‌شود زرده و سفیده تخم مرغ را حتما با هم مصرف كنید.

6. جگر گاو نیز منبع سرشار از ویتامین D به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین A، آهن و پروتئین است.

7. روغن كبد ماهی كه با طعم‌دهنده‌هایی چون نعنا یا مركبات و یا به شكل كپسول‌های مكمل ارائه می شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌آید.

8. آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.

9. غلات غنی شده با ویتامین D‌ نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.

10. برخی قارچ‌ها نیز درست مانند انسان مقادیر زیادی ویتامین D در تماس با نور خورشید تولید می‌كنند. قارچ‌هایی كه در تاریكی پرورش می‌یابند، عاری از این ویتامین هستند اما برخی از گونه‌های قارچ‌ها كه در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی رشد می‌كنند، سرشار از ویتامین D هستند.

11. ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد از منابع اصلی و غنی ویتامین D به حساب می‌آیند.

12. چراغ‌ها و لامپ‌های فرابنفش نیز برای افرادی كه در معرض خطر فقر شدید ویتامین D هستند، تجویز می‌شوند.



 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:ویتامینها,ساعت18:42توسط mehrdad | |